søndag 31. januar 2010

Se mulighetene og ikke begrensingene!

 

Var på min andre skitur for sesongen. Nå har jeg ingen unnskyldning for nå har dem kjørt opp skispor rett utenfor huset. Jeg møtte en treningsglad mann med en stav pga skadet hånd og en godt voksen mann som gikk på tur langsveien takket være gåstaver. Noe som ga meg ideen til bloggposten. Jeg skriver ikke for at dere skal synes synd på meg, men vil gi saken en personlig innhold. Kanskje det er noen som har de samme tankene og ikke skal føle seg alene med dem.

Jeg har en alvorlig grad av hoftedysplasi noe som har ført til blant annet dårlig balanse. Når jeg er på ski så har jeg problemer med skifte spor og ploging. Det å ha et handikap som ikke synes har sine utfordringer noen ganger. Folk har lettere forståelse for en som f.eks går med krykker eller lignende.

Da min eldste datter var yngre gikk jeg sjelden på skitur med henne pga at jeg ikke er så glad i nedover bakker. Årsaken for det er at  jeg kommer lett i ubalanse som kan føre til fall  og samtidig ikke er så bra hvis jeg faller for hardt. Jeg var flau for å gå på ski pga av hva andre folk vil si hvis jeg tok av skia i nedoverbakke. Nå har jeg heldigvis kommet så langt at jeg går ut på ski selv om det innerst inne er en utfordring med meg selv.noen ganger De yngste barna mine bruker å rope at “Her er det en bratt bakke, så nå må du ta av deg skia, mamma” Dem er ikke flaue, så hvorfor skal jeg være det da :-)

Det jeg vil frem til er at man må bli flinkere til å se mulighetene og ikke begrensingene. Gymlærere må være en støttespiller når dem har elever som ikke kan være med på alt. Det er ikke særlig morsomt å være med på friidrett når man alltid kommer sist eller river ned gang på gang, Hvis man skal velge lag, så la ikke alltid de som er dårligst stå igjen tilslutt. La de plukke ut lagene innimellom. Kjenner du noen som ikke kan være med på alt, så ikke føl medynk. Jeg kan bare svare for meg selv, men jeg vil ikke at folk skal synes synd på meg. Man kan leve et fullverdig liv selv om man ikke kan være med på alt. Dere kan gi støtte slik at man har lettere for å se mulighetene sine.

Ingenting er umulig for en som er positiv. (kinesisk ordtak)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar