lørdag 22. mai 2010

Sykkelhjelm må bli like viktig som bruk av bilbelte

 

Jeg blir så glad når jeg møter familier på sykkeltur. Ekstra glad blir  jeg når jeg ser at alle bruker sykkelhjelm. Dessverre er det ikke ofte at jeg ser at voksne bruker hjelp med eller uten barn. Skal vi kunne påvirke barn og ungdom til bli like vant til sette på seg hjelm som når vi setter på oss et sikkerhetsbelte. Må vi bruke det hver gang vi sykler. Like viktig er at man bruker den riktig. En sykkelhjelm har liten effekt hvis man bruker den galt. Sykkelhjelmen skal passe like godt som en sko. Her er noen tips:

  • Velg riktig størrelse. Usikker! Gå til en sykkelbutikk for å få hjelp. Billige hjelmer trenger ikke å være et dårlig alternativ, men velg de som er godkjent.
  • Hjelmen må dekke pannen. God pekepine at ca 2 fingerbredder fra øyenbrynene til hjelmkanten.
  • Hakereima må ikke være for løs eller stram, ca en fingerbredde mellom reim og hake
  • Bytt sykkelhjelm hvis den får kraftig slag

Synes man at hjelmer ikke er kule å bruke? Finnes det mange fancy på markedet.

Sykkelhjelm redder liv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar