søndag 11. september 2011

Er jeg en innvandrer i mitt eget land??– Valg 2011

Hvem er det som har ansvaret for å få oss inn i  manntallet? Vi har ansvar for melde til folkeregisteret om endring og flytting. Så må vi fysisk flytte oss selv til landet “Manntallet” Smile Kanskje det var lettere I 1814.

image

Kort fortalt bodde jeg i Tyskland fra 2006 til 2009 pga min eksmann var i militæret. Flyttet hjem 22.06.2009 tilbake til hjemstedet mitt Aurskog etter bruddet. Høsten 2009 var det stortingsvalg. Viktig at man gjør sin  borgerplikt og gikk til valglokalet for stemme. Hvis man har flyttet  etter 30 juni, så står man i manntallet i den kommunen man bodde sist står det så fint.  Kan til viss grad forstå at det var en liten grunn til at jeg ikke var på listene i 2009

I dag gikk jeg for stemme ved kommune og fylkesvalg 2011. Hadde ikke mottatt valgkort i posten, så magefølelsen skurret litt. Hentet stemmesedler og skulle registere meg. De sjekket lista frem og tilbake, men der stod det ingen Heidi.  Fikk de til se om jeg var registert med etternavnet som jeg hadde når jeg var gift, men fortsatt ingen Heidi. Like før om man lurer på om man har havnet i skjulkamera. Har jeg havnet i ingenmannsland? Det er noe som heter valgkrets 0. Mulig der innvandrer havner Smile Ansvarlig ved valglokalet fant meg der tilslutt. Jeg måtte igjen legge stemmesedlene i en konvolutt som bringes til rådhuset. Så kanskje etter en runde rundt i bygda, så får min stemme havne i valgurnen.

PS Gjett om at noen på rådhuset får en telefon i morgen tidlig. Kanskje jeg får stemme på normal måte til stortingsvalget

Vennlig hilsen

smule irritert velger

1 kommentar:

  1. Kanskje jeg kan stemme i 2013 uten å "krangle" meg til det. Jeg står som at jeg flyttet til utlandet tross av at jeg egentlig ikke har papirmessig vært utvandra til utlandet :-) Folkeregisteret vet ikke hva som har skjedd. Jeg fikk i hvert fall bekreftet at jeg har gjort alt riktig. Så jeg må på en måte bli innvandrer i mitt eget hjemland først før alt blir i orden. Lurer på det er et hint? :-) Godt valg folkens.

    SvarSlett